آشنایی با رمزگذاری اطلاعات

تاریخ انتشار : 1399/04/10 | نویسنده : kernel-panic

آشنایی با رمزگذاری اطلاعات

برای فراهم نمودن امنیت در تبادل اطلاعات، می­ بایست با بحث رمزنگاری، آشنایی نسبی پیدا کرد.

منظور از امنیت در تبادل اطلاعات، ارسال پیام و یا اطلاعاتی به یک گیرنده مشخص در بستر ارتباطی ناامن (همانند اینترنت) می­ باشد، به طوری که، پیام یا اطلاعات مذکور در طی مسیر دچار تغییر و یا سرقت توسط مهاجمین نشود.

به تغییر و تبدیل اطلاعات (داده) به قالب و فرمت دیگر، که برای افراد غیر مجاز ناخوانا و غیر قابل فهم باشد، رمزگذاری داده (Data Encryption) گویند. این امر توسط الگوریتم­های رمزنگاری صورت می ­پذیرد و افراد مجاز با دارا بودن کلید، می­ توانند فایل و یا اطلاعات رمز شده را رمزگشایی (Decrypt) کنند.

به اطلاعات رمز شده در علم رمز­نگاری، Ciphertext و به اطلاعات رمز نشده، Plaintext (متن شفاف) می ­گویند.

2 نوع اصلی برای رمزگذاری فایل­ها، وجود دارد:

  1. رمزگذاری متقارن (symmetric encryption)
  2. رمزگذاری نامتقارن یا رمزگذاری با کلید عمومی (asymmetric encryption or Public-key encryption)

 

1.1. رمزگذاری متقارن

این روش به عنوان ساده ترین نوع رمزگذاری و رمزگشایی شناخته می ­شود. همانطور که در تصویر زیر قابل مشاهده می ­باشد، در این نوع رمزگذاری، فرستنده و گیرنده، یک کلید برای رمزگذاری و رمزگشایی فایل استفاده می ­کنند.

 

 

1.2. رمزگذاری نامتقارن (رمزگذاری با کلید عمومی)

این روش نسبت به روش قبلی (رمزگذاری متقارن) جدید تر می­ باشد. در این روش برای رمزگذاری و رمزگشایی فایل، از 2 کلید متفاوت استفاده می­ شود. یعنی هر شخص دارای یک زوج کلید با نام کلید عمومی و کلید خصوصی می­ باشد. همانند تصویر زیر، فرستنده، فایل plain text را با کلید عمومی گیرنده، رمز می­ نماید و برای او ارسال می ­کند و گیرنده، با کلید خصوصی خود (Secret Key) فایل Cipher text را رمزگشایی می­ نماید و به فایل Plain text دسترسی پیدا می­ کند.

امنیت و محرمانگی کلید عمومی، مورد نیاز نیست. این کلید صرفا جهت رمزگذاری فایل به کار می ­رود و توانایی رمزگشایی فایل را ندارد، به همین دلیل، می­ توان اطلاعات این کلید، در دسترس عموم قرار گیرد تا دیگران بتوانند با کلید عمومی شما، فایل محرمانه را رمزگذاری و ارسال نمایند. در ادامه، فقط کسانی که کلید خصوصی (Secret Key) را دارا می­ باشند قادر به رمزگشایی فایل هستند در نتیجه، امنیت و محرمانگی کلید خصوصی (Secret Key) بسیار مهم می­ باشد.